日本における「DMO」という用語の使用に関する研究―五大全国紙の分析から―
公開日 2019年04月11日
国際観光学研究センター(CTR)DMO研究ユニット所属研究員の論文が、日本国際観光学会論文集第26号に掲載されました。
論文タイトル
日本における「DMO」という用語の使用に関する研究―五大全国紙の分析から―
著者
永井 隼人(和歌山大学 観光学部 講師)
牧野 恵美(東京理科大学 経営学部 准教授)
柏木 翔(東海大学 経営学部 講師)
ドーリング アダム(和歌山大学 国際観光学研究センター准教授)
八島 雄士(和歌山大学 観光学部 教授)
書誌事項
日本国際観光学会論文集
2019年3月, 第26号, 41-50頁
日本国際観光学会 http://www.jafit.jp/
要旨
Destination management (or marketing) organizations (DMOs) have a long history, especially in the West. In Japan, however, anecdotal observation suggests that the term DMO was not part of the vocabulary of tourism practitioners or policy makers until the Japanese government adopted the concept in 2015 as a cornerstone of its new tourism policy. Since supporting evidence for this claim is limited, we quantify how the term DMO has proliferated in Japan through a content analysis of major Japanese newspapers, a common approach for studying the diffusion of novel concepts. Empirical results confirmed that the term began commonly appearing in newspaper articles in 2015. Coverage of Japanese DMOs has steadily increased since then, with the term DMO appearing prominently in the headlines quite frequently. The study demonstrates how a Western concept in tourism gains currency in contemporary Japan via the popular press. Future research agendas for this recent phenomena are also discussed.
キーワード
DMO, 日本, 観光政策, コンテンツ分析, 新聞記事
DMO, Japan, tourism policy, content analysis, newspaper articles