サイクルスポーツイベントの再参加意図と口コミにおける感情評価理論の援用
公開日 2019年04月25日
国際観光学研究センター(CTR)研究員である伊藤 央二 准教授(観光学部)と山口 志郎 CTR客員研究員(流通科学大学)らの共著論文が学術誌「生涯スポーツ学研究」に掲載されました。
論文タイトル
サイクルスポーツイベントの再参加意図と口コミにおける感情評価理論の援用
著者
伊藤 央二 (和歌山大学 観光学部)
山口 志郎 (流通科学大学 人間社会学部)
高松 祥平 (神戸親和女子大学 発達教育学部)
書誌事項
生涯スポーツ学研究
2018年 15 巻 2 号 p. 15-22
※日本生涯スポーツ学会 https://jsls.jp/
要旨
The purpose of this study was to examine the relationships of re-participation intention, word-of-mouth, and affect among cycle sport event participants based on the affect valuation theory. An online survey was conducted for the participants in a cycle sport event, and 110 participants completed the survey. Results of multiple regression analyses indicated that ideal high-arousal positive affect positively related to re-participation intention, whereas actual high-arousal positive affect at the finish line positively related to re-participation intention and word-of-mouth. These results align with the affect valuation theory, suggesting that sport participation behaviors in the future can be predicated, to some degree, by knowing participants’ ideal affect. The results also clarified that, unlike ideal, actual high-arousal positive affect at the finish line leads to not only reparticipation intention, but also word-of-mouth. This research indicates a great potential in the affect valuation theory to advance the field of lifelong sports.
キーワード
affect valuation theory, re-participation intention, word-of-mouth, cycle sport event, sport tourism