研究会について

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紀州地域に存する古典籍およびその関連資料・文化資源の基礎的研究

研究目的

高野山・熊野三山を始めとした古刹を多く有する和歌山県内には、未だ学界に知られることのない古典籍・文化資源が残されているはずであることは誰しもが想像するところである。現状では、和歌山県立博物館・同県立文書館・和歌山市立博物館、そして本研究計画を申請・遂行する中心でもある和歌山大学紀州経済史文化史研究所の研究活動や、先学各氏による調査研究活動(一例として興山寺聖教調査団編『和歌山県紀の川市真言宗御室派 安楽山興山寺蔵聖教目録』2006等)によって、漸次見いだされ、報告されてはいるものの、その全体像を把握するには及んでいない。さらに、和歌山県内に所在する寺社等に関わる県外所在典籍類にまで視野を広げるならば(例えば大須真福寺所蔵の高野山・熊野三山に関連する典籍については『真福寺善本叢刊』として結実はしたが)、その全貌を把握することは至難とせざるをえない。

そう言わざるをえない理由の第一には、和歌山県という土地へのアクセスの悪さと、いずれの寺社・特殊文庫にどの程度の古典籍・文書類および文化資源が存するのかという情報の不足・不備があることはもちろんである。しかしながら、そのこと以上に、厖大かつ多岐にわたる文化資源を有する地域においては不可欠な、国文学研究と他の研究領域──訓点語学・歴史学・仏教史学・美術史学・文化人類学・経済産業史学・人文地理学といった人文・社会科学系諸領域との情報共有を旨とした「地域研究」を遂行する土壌が、和歌山県については成り立ってこなかったという点を指摘せねばならない。そのことは、国文学研究の内側、例えば中世文学研究と上代文学研究(主に『万葉集』研究)とにおいてでさえ情報共有がほとんどなされてこなかった点にも示されており、まして異なる研究領域間における情報共有は絶無に等しい。すなわち、和歌山県をめぐる領域横断的地域研究の不在が、同県にかかわる古典籍・文化資源の全貌把握を困難にしている一因と見るべきである。

このような状況を背景にして立案した本研究計画においては、和歌山県とその周辺地域(和泉・河内・大和)を含めた「紀州地域」について、中世国文学研究および文献学を基軸としつつ、上代・中古文学分野(あるいは南方熊楠研究まで)をも視野に収めながら、上記の人文・社会科学系諸領域の研究者と協働し、その研究成果を学界に広く公開することによって、「紀州地域学」の立ち上げと促進・啓蒙をはかることを第一の目的としている。また、その過程において調査を行う「紀州地域」に所在・関連した古典籍類および有形無形の文化資源についての仮目録を整備・公開し、これらについての全貌を把握するための基礎的段階とする、その端緒を拓きたい。

 

With its abundance of ancient temples such as Koyasan and Kumanosanzan, Wakayama Prefecture can be easily imagined to presist pre-modern Japanese books and cultural resources that are still unknown to the academic world. Although at present these are gradually being discovered and reported due to the research activities of the Wakayama Prefectural Museum, the Wakayama Prefectural Archives, the Wakayama City Museum, and the Kishu Economic and Cultural History Research Institute at Wakayama University – which is spearheading the application process and execution of this research project – as well as through the investigative efforts of previous researchers (for example, the 2006 “Catalog of sacred texts stored at Arayama Kozan-ji – Shingon Omuro sect, Kinokawa City, Wakayama” compiled by the Kozan-ji Sacred Texts Research Group), an understanding of the overall picture regarding these texts has not yet been attained. Furthermore, if we widen our perspective to include writings existing outside the prefecture but concerning temples and shrines within Wakayama (writings stored at Osu Shinpuku-ji that were related to Koyasan and Kumanosanzan, for instance, bore fruit in the form of the “Shinpukuji zenpon sokan”), we have to accept the fact that grasping the full picture is next to impossible.
The foremost reasons for this conclusion are of course the poor access to areas of Wakayama Prefecture as well as insufficient or inaccurate information regarding the existence and extent of pre-modern Japanese books, documents, and cultural resources housed at the various temples, shrines, and other special libraries. However, it must be pointed out that perhaps even more critical than these is the fact that Wakayama Prefecture has not established itself as a viable place for accomplishing “regional research” aimed at the sharing of information between the realms of Japanese literature research and other areas of study such as Japanese orthography, history, Buddhist history, art history, cultural anthropology, economic and industrial history, descriptive geography, and other cultural or social science fields – research which is essential for a region possessing vast and wide-ranging cultural resources. This point is demonstrated by the marked dearth of information-sharing even between areas within Japanese literature research such as medieval literature and ancient literature (chiefly Man’yoshu research), to say nothing of the total lack of sharing of information among completely different research areas. In other words, this absence of lateral regional research between areas of study in Wakayama should be seen as one of the reasons that gaining a comprehensive understanding of the pre-modern Japanese books and cultural resources associated with the prefecture is problematic.
Designed with these circumstances in mind, this research project will establish philology and the research of medieval Japanese literature regarding the “Kishu region” (which includes the prefecture of Wakayama and surrounding areas (Izumi, Kawachi, Yamato) as its criteria – while at the same time also incorporating the fields of ancient/medieval literature (and possibly studies of Kumagusu Minakata) – and make its primary objective the launching, promotion, and familiarization of “Kishu Regional Studies” through cooperation with researchers in the various humanities and social science fields listed above and the wide dissemination of their research results to the academic community. In addition, we would like to inventory and publish uncatalogued pre-modern Japanese books as well as both tangible and intangible cultural resources related to or existing in the Kishu region being investigated via the above processes, paving the way for a fundamental understanding of their current overall status.

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